Niezależnie od tego, czy jesteś początkującym czy doświadczonym rysownikiem, zawsze warto jest dzielić się efektami swojej pracy. Media społecznościowe mogą dać ci dużą platformę do komunikowania swoich pomysłów, zawierania nowych znajomości i zarabiania. Jeśli przyszłą pracę wiążesz z branżą kreatywną, mocne internetowe portfolio może zapewnić ci bardzo obiecujący start. Nawet jeśli rysunek to dla ciebie wyłącznie hobby, publikowanie prac może nieść ze sobą wiele korzyści.
Budowanie własnej marki artystycznej
Systematyczne prowadzenie social mediów to często pierwszy krok do budowania swojej własnej marki.
Osobista strona podkreśla twoją indywidualność i unikatowość jako artysty.
Możesz na niej w sposób autentyczny wyrażać siebie przez własną twórczość, kreując jednocześnie małą społeczność skupioną wokół twojej pracy. Szczególnie dla tych rozwijających własny styl może być to sposób na dotarcie do osób z całego świata, którym szczególnie się on spodoba. Jeśli interesuje cię jakaś konkretna, niszowa tematyka, pod odpowiednimi hasztagami na pewno znajdziesz odbiorców podzielających twoje zainteresowanie. Działanie w takiej artystycznej społeczności to kolejny pozytywny aspekt publikowania w internecie.
Społeczność artystyczna
Działanie w społeczności zrzeszającej osoby twórcze umożliwi ci zawarcie nowych znajomości wśród rysowników, z którymi możesz wymieniać się doświadczeniem i wzajemnie wspierać w pracy. Publikowanie swojej twórczości to świetny sposób na poznawanie artystów o podobnych zainteresowaniach i technikach artystycznych. Dobrze jest mieć znajomych, z którymi możesz dzielić się trudami, radościami i poradami dotyczącymi rysunku! Wielu artystów działających w tej wspólnej przestrzeni robi tak zwane art trade’y, polegające na wzajemnym obdarowaniu się zamówionym rysunkiem przez dwóch twórców. Jest to świetna, poszerzająca horyzonty inicjatywa. Wymiana myśli artystycznej to sympatyczny, a zarazem motywujący aspekt tej pracy.
Portfolio artystyczne
Posiadanie internetowego portfolio jest podstawą, jeżeli w przyszłości chcesz pracować w branży kreatywnej. Obecnie najpopularniejszą platformą do publikowania profesjonalnych portfolio jest ArtStation. Strona ta pozwala na publikowanie swoich prac z zakresu różnych dziedzin—od rzeźby, przez concept art, aż po projektowanie stron. Posiadając cały swój dorobek artystyczny zebrany pod jednym linkiem możesz bardzo łatwo udostępnić go osobom zainteresowanym. W przeciwieństwie do prowadzenia Instagrama, publikowanie na ArtStation nie wymaga wiele czasu, a może okazać się bardzo pomocne. Dodatkowym atutem jest to, że na tej platformie komentować twoje prace mogą wyłącznie inni artyści. Zdecydowanie redukuje to występowanie negatywnych komentarzy, wszechobecnych na innych mediach społecznościowych.
Pomożemy Ci w budowaniu portfolio na naszym kursie w ramach Wolnych Pracowni! Zajęcia te są darmowe dla naszych kursantów.
Motywacja do tworzenia
Prowadzenie mediów związanych z twoją pasją może okazać się dodatkowym motywatorem zewnętrznym do codziennej pracy. Dzielenie się swoją praktyką w internecie wiąże się z większą konsekwencją w ćwiczeniu i pracy rysunkowej. Niezwykle ważne jest jednak, żeby taka motywacja nie przerodziła się w presję! Publikowanie w internecie wymaga pewnego poziomu odporności psychicznej i asertywności. Nie można pozwolić, by presja wynikająca z pracy innych twórców i oczekiwań twoich odbiorców wpływała na to, co tworzysz i na radość, którą ci to sprawia. Większość osób publikujących w internecie zamieszcza wyłącznie pozytywny aspekt swojej pracy, problemy i trudności zostawiając dla siebie. Znając twórcę wyłącznie od strony, którą pokazuje światu, łatwo wpaść można w pułapkę negatywnego porównywania siebie względem innych. Dlatego, działając w przestrzeni internetowej, należy jednocześnie monitorować i dbać o poczucie własnej wartości, żeby móc tworzyć w swoim tempie i na własnych warunkach. Poddawanie się negatywnej presji prowadzi do szybkiego wypalenia.
Zarabianie na swojej sztuce
Kiedy uda ci się już stworzyć nawet niewielką społeczność skupioną wokół twojej twórczości, pojawią się osoby, które będą chciały zapłacić za twoje usługi. Wiele osób w społeczności internetowej chętnie wspiera także mniej znanych artystów materialnie, zamawiając u nich zlecenia rysunkowe. Commissions, czyli w spolszczeniu komisze, to zlecenia przyjmowane przez ciebie na określone prace graficzne. Umieszczenie cennika twoich prac, z uwzględnieniem ich rodzaju i stopnia zaawansowania, ułatwi chętnym kontakt. Możesz zainspirować się tym, jak inni twórcy o podobnym poziomie lub działający w podobnej tematyce wyceniają swoje komisze. Częstą praktyką jest również sprzedawanie wydruków swoich prac.
Aby dowiedzieć się, jak zacząć zarabiać na swojej sztuce, zapoznaj się z naszym artykułem "Przez hobby do pracy – jak zacząć zarabiać na swojej sztuce?".
Pamiętaj, żeby cenić czas i pracę poświęconą w rozwój swojej pasji, nawet jeśli nie jesteś jeszcze doświadczonym artystą. Następnym razem, kiedy któryś z twoich dalekich znajomych poprosi cię o narysowanie podobizny swojego kota, możesz kulturalnie odesłać go do swojego cennika. Jeśli zacznie rościć sobie pretensje do twojego czasu, będzie to świadczyło o jego, nie twoim, braku kultury :).
Krytyka
Poza korektami, które otrzymujesz na kursie, warto czerpać z możliwości komunikowania się z internetową społecznością artystyczną. Szczególnie jeśli dopiero rozpoczynasz i kształtujesz swoje umiejętności, możesz spotkać się z komentarzami i radami bardziej doświadczonych osób, które pomogą ci korygować ewentualne błędy. Jeśli jest to konstruktywna krytyka, to warto z niej korzystać.
Przygotuj się również na to, że publikując swoje treści możesz się spotkać z krytyką innego rodzaju. Korzystając z poczucia anonimowości, wiele osób w przestrzeni internetowej zachowuje się bardzo opryskliwie. Jest to niestety nieuniknione zjawisko. Należy całkowicie ignorować komentarze, które wyrażają negatywne opinie w sposób nie mający nic wspólnego z kulturalną dyskusją. Warto odróżniać je od komentarzy osób, które rzeczywiście starają się pomóc swoimi wskazówkami.