Choć do niedawna pracę artystyczną kojarzono z tworzeniem wyłącznie dla własnej satysfakcji, to coraz częściej swoje talenty plastyczne (i nie tylko) możesz wykorzystywać także w celach zarobkowych.
Jak zacząć zarabiać na sztuce? Na to pytanie nie ma jednej odpowiedzi, ale mamy kilka wskazówek, którymi chętnie się z Wami podzielimy.
Zarabianie na sztuce to praca połączona z przyjemnością
Najważniejszą częścią rozpoczynającej się przygody z tworzeniem jest znalezienie dziedziny, która sprawia Ci największą przyjemność. Jeżeli odkryjesz w sobie smykałkę do konkretnego obszaru sztuki, łatwiej będziesz przekraczać własne limity i chętniej poświęcisz czas na naukę nowych rzeczy.
Znany cytat Konfucjusza mówi „Wybierz pracę, którą kochasz, a nie przepracujesz ani jednego dnia więcej w swoim życiu”. Wiele w nich prawdy, ponieważ praca artystyczna wymaga niemałego zaangażowania i emocji włożonych w tworzone projekty.


Dlaczego portfolio jest ważne?
Zanim znajdziesz pierwszych klientów, powinieneś zbudować portfolio. Najtrudniej zaczyna się od zera, dlatego – jeśli do tej pory nie miałeś żadnych zleceń – powinieneś pokazać projekty z kursów artystycznych.
Do portfolio warto załączyć też najlepsze prace, które stworzyłeś w domu, w ramach szlifowania umiejętności. Jeżeli myślisz o pracy w konkretnej firmie (np. na rynku gier), dostosuj portfolio do stanowiska.
To bardzo ważne – nie ma sensu pokazywać prac, których technika lub stylistyka nie pasują do stanowiska, na które aplikujesz. Jeśli jednak bardzo chcesz je pokazać, pamiętaj, by były tylko niewielką częścią całości.
W czasach social mediów powinieneś pamiętać o swojej wizytówce. Konto na Instagramie, Facebooku czy ArtStation mogą pomóc Ci znaleźć odpowiednią grupę odbiorców, zareklamować się, zdobyć kontakty do osób pracujących w danej dziedzinie, a nawet zainteresować swoją osobą potencjalnych zleceniodawców i pracodawców!
Nie zapomnij przy tym o podpisaniu swoich prac! Twoje nazwisko lub pseudonim powinny być widoczne, ale nie przytłaczające. W ten sposób zyskasz pewność, że zainteresowane osoby bez problemów odnajdą Twoją wirtualną „markę”.
Bądź początkującym, ale nie zaniżaj cen
Kiedy zaczniesz tworzyć, pamiętaj o wartości swojej pracy. Nie obniżaj ceny tylko dlatego, że jesteś początkujący. Twoje umiejętności oraz czas przeznaczony na naukę sprawiły, że masz odpowiednie kwalifikacje.
W trakcie poszukiwań zleceń ustal z góry, jaka stawka Cię interesuje, ile czasu oraz pieniędzy poświęcasz na stworzenie danej pracy (szczególnie, jeżeli wiąże się ona z zakupem materiałów).
Nie zapominaj też o wyborze odpowiedniej formy rozliczenia oraz podpisaniu umowy przed rozpoczęciem pracy. Na dokumencie powinna znaleźć się także liczba poprawek, jakie naniesiesz na żądanie klienta po oddaniu pracy.

Gdzie szukać zleceń? Strony dla artystów
Nie jesteś pewien, gdzie powinieneś szukać zleceń? Spróbuj na dedykowanych ku temu stronach dla artystów oraz grupach na Facebooku. Pamiętaj także o przeglądaniu ofert na najpopularniejszych stronach do szukania pracy. Dzięki wyszukiwarce możesz zawęzić wyszukiwania do tych najbardziej interesujących.
Nie zapomnij o udostępnianiu swoich prac lub linków na prywatnym profilu. Pozytywny odbiór znajomych, rodziny i przyjaciół może być bardzo motywujący!
Nie bój się prosić o udostępnienie swoich prac, to pozwoli Ci trafić do większej grupy odbiorców!