Pędzel jest podstawowym narzędziem każdego malarza. Bez względu na to, w jakim medium chcemy malować, dobra znajomość jednego z najważniejszych narzędzi używanych do malowania będzie bez wątpienia istotnie wpływać na efekt naszych starań.
Photoshop, który jest obecnie liderem wśród programów wybieranych przez malarzy cyfrowych, daje nam praktycznie nielimitowane możliwości przy tworzeniu pędzli. Jednym machnięciem piórka możemy stworzyć wszystko, zaczynając od prostych linii, przez gęstą roślinność, kończąc na hiperrealistycznych skałach, cegłach lub innych teksturach.
Zależnie od naszych preferencji, pędzle mogą nam pozwolić tworzyć szybciej, osiągać nowe efekty wizualne, lub nawet wykonywać sporą część pracy za nas, to od nas zależeć będzie, w jakim stopniu chcemy wykorzystać ich możliwości.
Jak działa pędzel
Aby zrozumieć, jak modyfikować oraz tworzyć swoje własne pędzle w Photoshopie, musimy najpierw zrozumieć, w jaki sposób program obchodzi się z tym narzędziem.
Na powyższym zdjęciu znajduje się zwykła linia stworzona przy użyciu okrągłego pędzla, którego grubość zależna była od siły nacisku pióra na tablet graficzny. Linia zdaje się być idealnie płynna. Jednak gdy zwiększymy w ustawieniach ‘Odstępy’, a następnie narysujemy linie ponownie, wyjawi nam się w jaki sposób, linia ta została stworzona przez program.
Photoshop nakłada na obraz końcówkę pędzla i podczas ruchu, powiela ją tyle razy, ile jest to konieczne, aby linia była zupełnie płynna. W ten sposób Photoshop obsługuje każdy pędzel, niezależnie od jego kształtu.
Przypomina to tworzenie pieczątek atramentowych na papierze, jednak program jest w stanie robić je tak wiele razy, w tak krótkim czasie, że poszczególne pieczątki są właściwie niezauważalne i w efekcie powstaje płynna linia.
Ustawienia pędzla
Pierwszą pozycją na liście ustawień pędzla jest dynamika kształtu, w tej zakładce możemy na kilka różnych sposobów modyfikować kształt pędzla. Po aktywowaniu opcji, klikając na kwadrat znajdujący się obok napisu, należy kliknąć sam napis, aby wyświetlić opcje.
Pozycja ‘Wahanie rozmiaru’ sprawi, że rozmiar naszego pędzla będzie zmieniał się losowo. Dla przykładu – przy ustawieniu suwaka na 50%, rozmiar pędzla będzie wahał się od oryginalnego rozmiaru, do minimalnie 50% swojej wielkości, przy 75%, do 75% i tak dalej.
Poniżej znajduje się pozycja ‘Sterowanie’ która zamiast losowej zmiany rozmiaru pędzla, pozwoli nam ją kontrolować podczas malowania.
Dwie najistotniejsze opcje to nacisk oraz pochylenie pióra. W przypadku wybrania nacisku pióra do sterowania rozmiar naszego pędzla stanie się zależny od siły nacisku na powierzchnię tabletu, gdy wybierzemy opcję pochylenie pióra – rozmiar będzie się zmieniał w zależności od kąta nachylenia pióra względem tabletu.
Suwak ‘minimalna średnia’ ustala w tym przypadku minimalną wielkość naszego pędzla, niezależnie od wybranej opcji sterowania.
Sprawa ma się bardzo podobnie z opcjami kąta poniżej. Wahanie kąta sprawi, że kąt naszego pędzla będzie się losowo wahał, a wahanie zaokrąglenia będzie losowo "spłaszczać" nasz pędzel.
Rozproszenie pozwala nam przemieszczać poszczególne końcówki pędzla. Na zdjęciu poniżej narysowana została prosta linia, jednak z opcją rozproszenia ustawioną na 260%.
Poniżej przykład bardziej praktycznego wykorzystania opcji rozproszenia do stworzenia grupy liści targanej przez wiatr.
W zakładce ‘Tekstura’ możemy nałożyć na pędzel teksturę oraz modyfikować jej parametry, często wymagane jest tutaj trochę eksperymentowania z suwakami, aby wydobyć teksturę w naszym pędzlu.
Opcja podwójny pędzel, jak sama nazwa wskazuje – pozwoli nam połączyć dwa pędzle w jeden.
Dynamika koloru pozwoli nam dodać do pędzla wahanie barwy, nasycenia oraz jasności, w dowolnej konfiguracji.
Transfer pozwala kontrolować krycie pędzla. Im mniejsze krycie, tym bardziej przeźroczysty pędzel.
Ułożenie pędzla pozwala nam ustalić dla pióra jego nachylenie, obrót i nacisk oraz zablokować te parametry, w taki sposób, aby pozostały niezmienne podczas tworzenia wielu linii tym samym pędzlem.
Szum dodaje delikatną, jednolitą teksturę do pędzla.
Opcja mokre krawędzie przyciemni krawędzie naszego pędzla, symulując nagromadzającą się tam farbę.
Nagromadzenie – Na obraz będą nanoszone ciągłe odcienie danego koloru, co przypomina tradycyjną technikę malowania aerografem.
Wygładzanie sprawi, że ślad zostawiany przez pędzel będzie podążał za naszym piórem z opóźnieniem, co w efekcie ułatwi tworzenie płynnych linii.
Zaznaczenie opcji zachowaj teksturę, sprawi, że każdy pędzel ze zdefiniowaną teksturą, będzie używał dokładnie tej samej tekstury.
Tworzenie własnych pędzli
Aby utworzyć własny pędzel ze zdjęcia, należy otworzyć nowy dokument, najlepiej o rozdzielczości 2500 × 2500 pikseli, gdyż jest to maksymalna wielkość pędzla, jaki możemy stworzyć. Sprawi to, że pędzel pozostanie wysokiej jakości nawet przy pracach w bardzo wysokiej rozdzielczości. Istotne jest także, aby dokument był w skali szarości, gdyż utworzony pędzel nie zapisuje informacji o kolorze ze zdjęcia.
Umieszczamy wybrane zdjęcie w naszym dokumencie.
Następnie musimy usunąć ze zdjęcia, wszystko to, co nie powinno znaleźć się w naszym pędzlu. Gdy jesteśmy gotowi zapisać nasz pędzel, wystarczy, w górnym panelu Photoshopa rozwinąć menu ‘Edytuj’ a następnie wybrać opcje ‘Zdefiniuj ustawienie domyślne pędzla’.
Teraz pozostaje nam tylko poeksperymentować z opcjami, aby znaleźć ciekawe efekty dla swojego nowego pędzla.
Liczba różnych parametrów, jakie możemy przypisać pędzlom w Photoshopie, jest zdecydowanie bardzo duża, nie oznacza to jednak, że pędzel z większą liczbą modyfikacji zawsze będzie lepszy, czasami to te najprostsze narzędzia są najbardziej użyteczne, dlatego warto dużo eksperymentować przy tworzeniu pędzli, aby znaleźć narzędzie odpowiednie dla nas.