Łączenie Technik – Kiedy i po co używamy?
Rysunek i malarstwo to nieskończone spektrum możliwości używania różnych narzędzi, które na ołówku się tylko zaczynają. Jeśli czujesz się pewnie z grafitem w ręku, spróbuj wykorzystać propozycje omówione podczas dzisiejszej lekcji przy pracy nad kolejnym rysunkiem.
Co z czym łączyć?
Na początku przygody z łączeniem różnych technik warto wypróbować sprawdzonych połączeń i zastosować się do porad i metod pracy, a później eksperymentować z własnymi pomysłami. Poniższe zestawy zostały przetestowane przez uczniów lub asystentów Domina i będziemy je omawiać na przykładowych pracach.
Ołówek + Kredki
Jest to połączenie bardzo łatwo dostępne, często już nam znane oraz pozwalające na łatwą poprawę ewentualnych błędów. Pracę zaczynamy od wyrysowania ołówkiem konstrukcji oraz etapu 2 Fazy. Przy fazie 3 wybieramy jakie elementy, w jaki sposób i na jaki kolor chcemy podkreślić. Kredkami możemy łatwo wydobyć cienie, światło czy pokazać najważniejsze elementy pracy. Kolory kredki można wykorzystać jako proste narzędzie do ukazania prostego tematu w interesujący sposób.
Przykład: Poniższa praca pokazuje jeden z tematów zawartych w Podstawach Perspektywy, jest to doskonałe ćwiczenie do poprawy prostych kresek oraz utrwalenia metody słupów telegraficznych czy elips.
Cienkopis/ołówek + biała kredka
Perfekcyjne połączenie do wrażeniowych prac, szczególnie przedstawiających architekturę pełną ciekawych detali.
Pamiętaj: Jeśli na pracy jest dużo istotnych elementów wartych podkreślenia, wybierz 2-3 (najlepiej znajdujące się blisko siebie) i podkreśl je delikatną plamą.
Nietrudno tutaj przesadzić!
Ołówek/Tusz + Kawa
Kolejną często stosowaną metodą jest połączenie tradycyjnej techniki z kawą. Ponownie używamy jej do podkreślenia ważnych elementów, nadania klimatu pracy czy podkreślenia trójwymiarowości. Praca z kawą (szczególnie na początku) nie jest łatwa, dlatego zebraliśmy najważniejsze informacje z jakimi należy się zapoznać przed rozpoczęciem eksperymentowania:
-
- Używaj kawy rozpuszczalnej o bardzo gęstej konsystencji i stosuj ją jak pigment, nie jak farbę. Gdy potrzebujesz, możesz zawsze ją rozwodnić. To pozwoli ci na uzyskanie szerokiej gamy tonów.
- Przy kawie zalecamy pracę na papierze akwarelowym, zwykły brystol może się szybko odkształcić.
- W ołówku: zanim zaczniesz nadawać brązów pracy, zrób bardzo mocny podrys. Ołówek łatwo się rozmazuje w kontakcie z wodą.
- W tuszu: najpierw zrób mały test swojego cienkopisu cz długopisu. Narysuj kreskę lub dowolny kształt, poczekaj kilka/kilkanaście minut aż dobrze zaschnie i namaluj na nim plamę kawą lub zwykłą wodą. Jeśli tusz się rozmazuje, musisz poszukać wodoodpornego narzędzia, aby nie popsuć wodą swojej ciężkiej pracy.
- Przy nakładaniu warstw koniecznie poczekaj aż każda poprzednia dokładnie wyschnie, woda na kartce nie jest łatwa do opanowania a nadmierne jej zamoczenie może ją trwale uszkodzić.
- Jeśli jest taka potrzeba, popraw ołówek/tusz po wyschnięciu kawy.
Tusz + Marker
Ulubione połączenie przy rysowaniu architektury. Odpowiedni marker potrafi przemienić dobrą pracę w niesamowicie ciekawą. Do tego oszczędza czasu przy cieniowaniu, które wykonuje się dużo szybciej niż długopisem. Można go stosować na wiele sposobów:
-
- Do cieniowania, gdzie wszystkie zacienione elementy wypełniamy określoną ilością warstw, aby uzyskać oczekiwane tony.
- Do podkreślenia najciemniejszych elementów – w pracach przedstawiających nocne ujęcia.
- Do wydobywania najważniejszych elementów, podkreślania najważniejszych lub ostatecznych kształtów.
Przed dodaniem markera, dokładnie wyrysuj zaplanowane obszary tuszem. W tym połączeniu świetnie sprawdza się podkreślanie markerem plam wcześniej wykonanych tuszem, ujednolica to je oraz nadaje nowego waloru.
Akwarela + Tusz
Praca nad tym połączeniem odbywa się na podobnych zasadach do pracy z kawą. Tutaj jednak do momentu 3 fazy pracujemy jak przy klasycznym malowaniu akwarelą, natomiast tuszem tylko wydobywamy najważniejsze elementy. Pamiętaj aby poczekać z tym do momentu, gdy farba dokładnie wyschnie. Akwarela jest uznawana za jedną z najtrudniejszych technik, więc polecamy połączenie z tuszem tylko osobom z doświadczeniem w malarstwie akwarelowym.
Tusz w różnych kolorach
Nie jest to połączenie dwóch odrębnych technik, jednak może nadać twojej pracy nowego wyglądu lub od samego początku sprawić, że będzie unikalna. Pracę z innymi kolorami niż czarny możemy wykonać na dwa sposoby:
-
- Jako narzędzie do całościowego wykonania pracy, zamiast klasycznej czerni możemy zastosować dowolny wybrany kolor np. niebieski, czerwony. Prace w wyjątkowym kolorze na pewno będą się wyróżniać!
- Jako podkreślenie czarnego tuszu. Możemy zastosować je w podobny sposób do kredek lub jak na przykładzie, do nadania abstrakcyjnych form i pokazania klasycznego tematu konstrukcyjnego w zupełnie nowy, abstrakcyjny sposób. Takie ćwiczenia znakomicie wpływają na wyobraźnię i kreatywność.
Porady
- Przy pracy z kredką – PODKREŚLAJ NIE WYPEŁNIAJ.
- Przed zakupem markerów koniecznie przetestuj je w sklepie, każda marka ma zupełnie inną paletę kolorów i odcienie z pozoru te same mogą się znacznie od siebie różnić.
- Jeśli używasz długopisów/cienkopisów o różnych kolorach, polecamy używać produktów z tej samej serii. Grubości linii powinny być wtedy takie same.
- Przy pracy z kawą/akwarelą polecamy dokładne przyklejenie krawędzi kartki do deski przy użyciu taśmy malarskiej, aby zapobiec odkształcaniu się papieru.
- Jeśli chcesz, aby twoja praca była wyjątkowa, możesz też wybrać inny papier niż zwykle. Na rynku jest wiele produktów o ciekawej fakturze lub kolorze, pamiętaj tylko aby odpowiednio go dobrać do narzędzia, którym zamierzasz pracować.